Wielka Racza

DSC_0235_Easy-Resize.comRycerka Górna Roztoki (parking) → Wielka Racza → Rycerka Górna Roztoki (parking) − 4 sierpnia 2019.

Wielka Racza to szczyt wchodzący w skład odznak: Korona Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich (KNSGP), Korona Najwybitniejszych Szczytów Karpat Polskich (KNSKP) i Korona Beskidu Żywieckiego (KBŻ) w Klubie Zdobywców Koron Górskich RP. Poza tym na wierzchołku znajduje się krzyż z projektu Krzyż na górskim szlaku (do odznaki złotej z brylantem). Jednocześnie na szczycie nieopodal krzyża znajduje się drewniana platforma widokowa umieszczona w projekcie Wieże widokowe gór i pogórzy pod numerem K-10. Jest on również wpisany w projekt Diadem Polskich Gór. Ze względu na ilość projektów, w które jest wpisany ten szczyt na początek kilka słów o nim.

Wielka Racza (słow. Veľká Rača, 1236 m n.p.m.) to najwyższy szczyt grupy Wielkiej Raczy w Beskidzie Żywieckim (na Słowacji są to Beskidy Kysuckie). Znajduje się ona na głównym grzbiecie Beskidu Żywieckiego, przez który biegnie granica polsko-słowacka. Jest całkowicie zalesiona, ale na jej wierzchołku jest trawiasta hala, z której rozciąga się szeroka panorama z charakterystyczną grupą Małej Fatry. Obserwację widoków ułatwia plaftorma widokowa wybudowana w 1997 roku wspólnie przez Polaków i Słowaków. W jej pobliżu ustawiony jest duży drewniany polsko – słowacko – czeski krzyż pojednania, postawiony w 2010 roku, pod hasłem Żebyśmy wszyscy stanowili jedno. Niedaleko szczytu znajduje się schronisko PTTK Wielka Racza, w którym można odpocząć, a także spożyć ciepły posiłek. Na wierzchołek prowadzi kilka szlaków, zarówno od strony polskiej, jak i słowackiej. My ze względu na ograniczony czas zdecydowaliśmy się na żółty szlak, prowadzący z Rycerki Górnej Roztoki. Zapraszam do wspólnej wędrówki.

Przebieg całej trasy:

Żółty  Rycerka Górna Roztoki (parking) → Wielka Racza (2 h)

Żółty  Wielka Racza → Rycerka Górna Roztoki (parking) (1 h 30 min.)

Przebieg trasy na mapie: MAPA TURYSTYCZNA

XVII Memoriał im. Huberta Jerzego Wagnera, podczas którego kibicowaliśmy reprezentacji Polski w siatkówce mężczyzn, stał się historią. Nasi siatkarze zajęli w nim 2 miejsce, rozgrywając 3 mecze: z Serbią wygrali 3:1, z Brazylią przegrali 1:3 i z Finlandią wygrali 3:0. Codziennie pełna hala, a my pośród kibiców. Zupełnie inna atmosfera niż przed telewizorem. To były 3 udane dni z ulubioną przez nas siatkówką, graną na najwyższym poziomie. Nic do tej pory o górach, ale spokojnie za chwilę zasadnicza część tego postu. Po sportowych emocjach czekały nas jeszcze emocje związane z wędrowaniem. Rodzice zostawali do 5 sierpnia 2019 roku, więc mieliśmy dzień zapasu na jakiś wspólny wypad w góry. Ze względu na to, że w planach miałem ukończenie Korony Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich (KNSGP) w Klubie Zdobywców Koron Górskich RP i brakowało mi zaledwie 2 szczytów w Beskidzie Żywieckim to wyboru musieliśmy dokonać między Wielką Raczą a Pilskiem. Tym razem padło na ten pierwszy i tak 4 sierpnia 2019 roku w niedzielne przedpołudnie ruszyliśmy w kierunku Rycerki Górnej Kolonii, aby stamtąd rozpocząć wędrówkę.

Logo KZKG RP

Oczywiście, jak niedziela – Dzień Pański, to najpierw Eucharystia, spotkanie z Ojcem, Synem i Duchem Świętym. Później śniadanie, spakowanie podręcznego ekwipunku i około 8:30 mogliśmy wsiąść do samochodu i wyruszyć w drogę. Podróż była całkiem spokojna i po 2,5 h jazdy dotarliśmy do celu. Mieliśmy zamiar zostawić samochód na parkingu, ale godzina 11:00 w niedzielny słoneczny dzień to rzeczywiście jest za późno. Nie było gdzie szpilki włożyć. Musieliśmy co nieco się cofnąć i postawiliśmy auto na poboczu naprzeciwko domu o numerze 383 w pobliżu Rycerskiego Potoku. Szybko zabraliśmy potrzebne rzeczy i ruszyliśmy żółtym szlakiem asfaltową drogą.

DSC_0190_Easy-Resize.com

DSC_0187_Easy-Resize.com

DSC_0189_Easy-Resize.com

Początkowo wędrowała z nami mama, ale dotarła jedynie do parkingu, kiedy szlak prowadził po płaskiej i równej powierzchni. Dojście do tego miejsca zajęło nam zaledwie 10 minut. Niespełna 200 m za parkingiem żółte znaki nakazywały nam skręcić w prawo na leśną drogę. Tu przy wejściu na nią na ściętym pniu był drogowskaz kierujący na Wielką Raczę.

DSC_0191_Easy-Resize.com

DSC_0193_Easy-Resize.com

DSC_0194_Easy-Resize.com

Pogoda była przepiękna. Słońce świeciło, a pojawiające się na niebie chmury nie zapowiadały żadnego deszczu, a były jedynie ozdobą. Wejście na leśną drogę sprawiło, że zaczęliśmy też powoli iść pod górę. Szlak jednak był bardzo łagodny i pozwalał na spokojny marsz i podziwianie widoków, które jeszcze nas otaczały.

DSC_0195_Easy-Resize.com

DSC_0196_Easy-Resize.com

DSC_0198_Easy-Resize.com

Na pierwszym podejściu mieliśmy okazję spotkać klubowiczów z KZKG RP ze Śląska. Szczerze mówiąc odkąd przystąpiłem do Klubu wypatrywałem kogoś ze znaczkiem czy koszulką rozpoznawczą i przez długi czas nie miałem szczęścia. I w pewnym momencie nawet odpuściłem rozglądanie się. I oto niespodzianka. Mieliśmy na sobie te same koszulki klubowe, więc zatrzymaliśmy się. Oni już schodzili ze szczytu, a my dopiero zaczynaliśmy go zdobywać. Chwila rozmowy i ruszyliśmy w dalszą drogę. Niestety nie zrobiliśmy pamiątkowego zdjęcia. Dojście do charakterystycznego ostrego zakrętu na szlaku, który przecinał potok zajęło nam niespełna pół godziny. Przed zakrętem żółte znaki nakazały nam skręcić w lewo. Oczywiście tradycyjnie tata mnie wyprzedzał, ale przy wyschniętym nieco potoku poczekał na mnie.

DSC_0200_Easy-Resize.com

DSC_0201_Easy-Resize.com

W tym miejscu spotkaliśmy innych turystów, którzy wędrowali w jedną albo drugą stronę. My oczywiście szliśmy pod górę, a po obu stronach mieliśmy coraz więcej drzew, które teraz chroniły nas przed słońcem. Podejście w niektórych momentach stawało się trudniejsze i każdy krok wymagał wysiłku, ale pomocą służyły mi otrzymane niedawno kijki trekkingowe. Wiele lat broniłem się przed chodzeniem w ten sposób po górach, ale po pierwszym razie zmieniłem zdanie i cieszę się, że mam je w swoim górskim ekwipunku. Co jakiś czas na szlaku pojawiały się odsłonięte przestrzenie, co pozwalało nam podziwiać kolejne krajobrazy.

DSC_0202_Easy-Resize.com

DSC_0204_Easy-Resize.com

DSC_0206_Easy-Resize.com

Podążaliśmy wciąż za żółtymi znakami. I według mapy idąc tym szlakiem powinniśmy dojść do schroniska PTTK na Wielkiej Raczy. I nie wiedzieć czemu ominęliśmy oznaczenie nakazujące skręcić w prawo i poszliśmy prosto. W ten sposób doszliśmy nieoznakowaną ścieżką do granicy państwa i czerwonego szlaku po 1 h i 15 minutach od ostrego zakrętu. W tym miejscu drogowskaz zapraszał, abyśmy szli w prawo, więc tam skierowaliśmy swoje kroki i po 5 minutach byliśmy przy schronisku.

DSC_0208_Easy-Resize.com

DSC_0212_Easy-Resize.com

Zatrzymaliśmy się tu tylko na chwilę, aby złapać oddech i ruszyliśmy na wierzchołek, który znajdował się nieco ponad schroniskiem. A tam spotkaliśmy mnóstwo turystów, którzy wchodzili na Wielką Raczę też innymi szlakami. Gdy i my zdobyliśmy szczyt po 2 h wędrówki to pierwsze co mnie zachwyciło na nim to ogromny drewniany krzyż. Wchodząc tam nie zdawałem sobie nawet sprawy, że jest on wpisany na listę do złotej odznaki z brylantem w projekcie Krzyż na górskim szlakuDopiero kiedy zdecydowałem się do niego przystąpić dotarło do mnie, że w przyszłości to wejście może mieć duże znaczenie.

kngs

Oczywiście nie mogło zabraknąć pamiątkowego zdjęcia przy krzyżu, a także przy znaku wskazującym, na jakim wierzchołku właśnie jestem. To był już 49 szczyt do Korony Najwybitniejszych Szczytów Gór Polskich (KNSGP) w Klubie Zdobywców Koron Górskich RP. Ucieszyło mnie to niezmiernie, że tak blisko jestem upragnionego celu.

DSC_0213_Easy-Resize.com

DSC_0222_Easy-Resize.com

DSC_0225_Easy-Resize.com

DSC_0226_Easy-Resize.com

Jak się okazało na samym szczycie czekała na nas jeszcze jedna niespodzianka, a mianowicie drewniana platforma widokowa, umieszczona nieopodal krzyża. Jest ona wpisana w projekt Wieże widokowe gór i pogórzy pod numerem K-10 (Karpaty).

POPULARNA-KARPATY-1000

Przy dobrej pogodzie można z niej podziwiać niesamowite widoki. Pomocą zaś do sprawdzenia na co właśnie spoglądamy służą tablice informacyjne, umieszczone przy barierkach. Sama w sobie platforma nie jest jakąś wielką budowlą, ale dzięki niej można zobaczyć nieco wyraźniej otaczające krajobrazy.

DSC_0228_Easy-Resize.com

DSC_0224_Easy-Resize.com

DSC_0229_Easy-Resize.com

DSC_0233_Easy-Resize.com

DSC_0241_Easy-Resize.com

Chwilę pobyliśmy na szczycie, popodziwialiśmy górskie panoramy i zeszliśmy do  schroniska, aby podbić książeczki. Nie zatrzymywaliśmy się tutaj dłużej na posiłek lub odpoczynek, lecz od razu zdecydowaliśmy się zejść na dół tym samym szlakiem, którym weszliśmy. Wędrówka do samochodu, w którym cierpliwie czekała na nas mama, trwała zaledwie 1,5 h. A teraz czekała nas jeszcze podróż samochodem do Krakowa.

Kolejna udana rodzinna wyprawa górska za nami. Szlak dosyć spokojny, ale jak to w niedzielę zazwyczaj bywa pełen turystów, ale to w niczym nie przeszkadzało. Wręcz przeciwnie. To bardzo cieszy, że ludzie aktywnie spędzają swój czas wolny wędrując po górach. Dla mnie osobiście jest to najlepsza forma odpoczynku fizycznego, ale i psychicznego. Sam szczyt bardzo ciekawy i bardzo bogaty. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś uda mi się na niego wrócić, a tymczasem nazywam go sobie 3 w 1 (Korony, Krzyże i Wieże).

Z górskimi pozdrowieniami Moje góry łaskawe!

Czas przejścia trasy: 3 h 30 min.

Punktacja do książeczki GOT:
Rycerka Górna Roztoki (parking) − Wielka Racza (5,1 km; 567 m); BZ.02; 11 pkt
Wielka Racza − Rycerka Górna Roztoki (parking) (5,1 km; 29 m); BZ.02; 5 pkt

Razem: 16 pkt

Zdobywasz wszystkie szczyty, które należą do Korony Beskidu Żywieckiego? Jeśli tak – masz możliwość uzyskania odznak: